ProIT: медіа для профі в IT
5 хв.

Бізнес-аналітик: корисні інструменти, які спростять роботу в команді та з клієнтами

author avatar Мія Василевська
Редактор ProIT

У цьому матеріалі ProIT розповідає, які інструменти знадобляться бізнес-аналітику (ВА) для роботи. Бізнес-аналітик – це “перекладач” із мови замовника на мову розробника. Фактично він допомагає зрозуміти потреби клієнта та втілити їх. І саме від ВА залежить, наскільки ефективною буде взаємодія між клієнтом та розробником і чи виправдає очікування кінцевий продукт. Project Manager (РМ) і ВА працюють одночасно з командою розробки та стороною замовника, але позиція аналітика більш стратегічна. У той час як РМ відповідає за виконання проєкту вчасно та в межах бюджету, завдання ВА – забезпечити, щоб клієнт отримав бажаний результат. Тому найбільша робота лягає на ВА на фазі Discovery – початковій фазі опрацювання вимог і “перекладі” уявних бажань клієнта в конкретне ТЗ.

Головні скіли бізнес-аналітика

Головними в роботі бізнес-аналітика є софт-скіли та рівень розмовної англійської, а також – навички проєктного й командного менеджменту. Під час реалізації конкретного проєкту ВА треба розумітись у галузі, в якій працює клієнт: без розуміння, як працює конкретний ринок, неможливо запропонувати нормальне рішення. При цьому бізнес-аналітику не обов’язково вміти кодити – достатньо мати певні технічні знання для того, щоб краще розуміти розробників. Це дасть змогу пояснювати замовнику, чому деякі з його побажань технічно неможливо втілити у продукті. Загальне розуміння технічних аспектів програмування та його архітектури точно стане у пригоді.

«Особисто для мене у роботі необхідне вільне володіння англійською для спілкування зі стейкхолдерами. Для того, щоб працювати на цій позиції, треба мати аналітичне мислення, вміти працювати з даними, аналізувати та пріоритезувати вимоги клієнтів. Основні навички включають розуміння бізнес-процесів, SDLC, здатність до моделювання даних, проведення аналізу та найголовніше – навички презентації. Хоча знання програмування можуть бути корисними, вони не є обов'язковими, принаймні в моїй практиці вони не знадобились», – розповідає Андрій Стрельников, Senior Product Owner у компанії Knubisoft.

Інструменти для роботи з технічною документацією

Google Sheets або Excel

Тут можна не лише будувати таблиці та вести підрахунки, а й збирати та структурувати інформацію з різних джерел. Додаток може імпортувати дані із баз даних, CSV-файлів, API тощо. Ви зможете використовувати функціонал таблиць для очищення, фільтрації, сортування та групування даних, щоб підготувати їх для подальшого аналізу. Також Google Sheets та Excel дозволяють спільно з колегами працювати у таблицях.

SQL (Structured query language)

Інструмент допомагає складати складні запити для отримання певних даних або звітів із даних. Наприклад, витягнути з бази дані про продажі за певний період часу, інформацію про клієнтів або деталі профіту та витрат. Також SQL допоможе в обчисленні загального обсягу продажів, середньої вартості замовлення або кількості клієнтів за певний період. За допомогою SQL легко поєднувати дані з різних таблиць. Наприклад, дані замовлень із таблицею контактів клієнтів. Так зручніше мати перед очима інформацію про замовлення конкретних покупців. SQL допоможе відфільтрувати продажі за певним продуктом або від клієнтів із певного регіону.

Power BI

Це зручний інструмент візуалізації й аналізу даних, що створює інтерактивні звіти та панелі управління, графіки, діаграми, таблиці, картинки тощо. Power BI дозволяє підключатися до різних джерел. Таких як бази даних, файли Excel, «хмарні» сервіси, API й інші. Бізнес-аналітик може зібрати інформацію з різних джерел та об'єднати її в одну модель даних для подальшого аналізу та візуалізації.

Visio або diagrams.net

Дають змогу створювати блок-схеми та потокові діаграми. Це допомагає візуалізувати бізнес-процеси, щоб показати послідовність кроків і взаємозв'язки між ними. Також можна змоделювати різні альтернативні варіанти виконання бізнес-процесів.

Confluence / Microsoft SharePoint

Дозволяють структурувати документи, над якими працюють кілька людей. Бізнес-аналітик може створювати папки, категорії та мітки для класифікації документів, що полегшує пошук та навігацію. Він може створювати розділи для різних аспектів проєкту, реєстри документів, специфікації вимог та іншу документацію.

«Як бізнес-аналітик я користуюся різними інструментами залежно від потреб проєкту. Деякі з популярних інструментів, які я використовую, включають Microsoft Excel або Google Sheets для аналізу, SQL для запитів до баз даних, Power BI для візуалізації інформації, і, звичайно ж, Confluence або MS Sharepoint для написання документації. Крім того, використовую спеціалізовані програми для проведення бізнес-аналізу, такі як Visio або diagrams.net для моделювання бізнес-процесів», – каже Андрій Стрельников.

Інструменти для керування задачами у команді

Jira

Популярна система керування проєктами, яка дозволяє створювати, відстежувати й оцінювати задачі. Бізнес-аналітик може створити проєкт у Jira та поставити завдання розробникам, встановити пріоритети й відстежувати статус виконання. Наприклад, згенерувати задачу "Створити форму реєстрації користувача" і делегувати її розробнику. Він може також встановити дедлайн і відстежувати прогрес завдання.

Trello

Інструмент, який дозволяє створювати зручні дошки, списки та картки для керування задачами й роботи з командою онлайн в режимі реального часу. Бізнес-аналітик може створити дошку у Trello для проєкту і списки для різних етапів роботи, як-от “Вимоги", "Аналіз", "Розробка", "Тестування" тощо. Він може додати картки для кожної вимоги або функції та переміщувати їх по списку залежно від стану виконання. Наприклад, картку для вимоги "Показати список продуктів" і перемістити її до списку "Розробка", коли розробники починають роботу над цією функцією. Таким чином зручно відстежувати етапи та прогрес у роботі над проєктом.

Asana

Інструмент для керування проєктами та завданнями, який допомагає організувати роботу команди. Бізнес-аналітик може створити новий проєкт в Asana для конкретного клієнта або завдання, над яким він працює. Він може його назвати, додати опис та призначити відповідальних осіб для кожної задачі, визначивши дедлайни. В Asana легко відстежувати прогрес виконання завдань, встановлювати пріоритети, коментувати задачі та вносити зміни до опису або дедлайнів.

Інструменти для спілкування з колегами та клієнтами

Slack

Дозволяє швидко обмінюватися повідомленнями, створювати канали для спілкування та зберігати історію розмов. Можна створити окремі канали (групові або приватні) у Slack для комунікації з розробниками та замовниками й для збереження важливої інформації. Наприклад, канал для обговорення технічних вимог, де ВА може взаємодіяти з розробниками, ставити запитання й уточнювати деталі. А також паралельно створити інший приватний канал із замовником для обговорення нових вимог або змін.

Microsoft Teams

Зручна платформа для комунікації та співпраці в команді, яка дає змогу спілкуватися через чат, аудіо- та відеовиклики в онлайн. Бізнес-аналітик може використовувати цей інструмент для організації онлайн-зустрічей із командою, клієнтами тощо. Також Microsoft Teams дає можливість спільно працювати над документами у реальному часі. Тут можна створювати, редагувати й обговорювати документи, презентації, таблиці Excel та інші типи файлів безпосередньо в Teams.

Zoom

Інструмент для відеоконференцій, який дає змогу проводити зустрічі та спілкуватися з командою або клієнтами (або з усіма разом) онлайн. Бізнес-аналітик може користуватися ним для організації зустрічей із командою, розробниками, менеджерами проєкту та замовниками для обговорення стратегічних або поточних технічних питань.

У Zoom є можливість демонструвати свій екран і показувати важливі дані, діаграми, презентації або інші візуальні елементи своїм колегам або замовникам. Це буде корисно під час обговорення аналітичних висновків, представлення поточних результатів або навчання з використанням конкретних інструментів чи програм.

Усі ці й інші інструменти ВA варто використовувати для спрощення комунікації з клієнтами та розробниками, аналізу даних, моделювання бізнес-процесів і керування задачами у команді.

Андрій Стрельников навів ProIT кілька прикладів із власної практики щодо того, як деякі з цих інструментів допомагають йому у роботі.

“Працюючи над дизайном нового інтерфейсу для нашого продукту, я використовую Figma для спільної роботи з командою дизайнерів. Це дозволяє нам швидко робити зміни, отримувати відгуки та демонструвати прототипи нашим стейкхолдерам. А під час проведення мозкового штурму для розробки нової стратегії продукту ми використовуємо Miro як віртуальну дошку для створення ментальних карт. Це допомагає всім учасникам візуалізувати ідеї та зрозуміти загальну структуру проєкту. Також цей інструмент дуже зручний у плануванні спринтів, де кожен може візуалізувати скоуп всієї команди та свої особисті задачі”, – каже Стрельников.

Оскільки технології та підходи у сфері бізнес-аналітики постійно змінюються і розвиваються, ВА варто бути готовим до вивчення нових інструментів. Відстежування останніх тенденцій, участь у професійних тренінгах та конференціях, спілкування з колегами й експертами дозволять не лише підтримувати свій рівень знань, але й знаходити нові способи вирішення завдань, прогресувати у кар'єрі.

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.