ProIT: медіа для профі в IT
5 хв.

EdTech: перспективи галузі та виклики у час війни

author avatar Олександр Ковальчук
CEO та founder | Pilicam

Початок цього десятиліття супроводжувався масштабним злетом галузі EdTech. Цифрова освіта набрала обертів з 2020 року через пандемію й відтоді продовжує свій розвиток.

Ринок у всьому світі розвивається. Особливо інвестиції зростали з 2017 по 2021 рік. Так, у 2017 році обсяг інвестицій по всьому світі становив $4,4 мільярда, а у 2021 він зріс до $20,8 мільярда.

Втім, обсяг впав на 49% у 2022 році. Це було зумовлено політикою обмеження приватних освітніх компаній у Китаї, де інвестиції в EdTech до 2021 року були найбільшими у світі. Проте у всьому світі ринок продовжує розвиток.

В Україні EdTech теж активно розвивається, незважаючи на перешкоди. Ще у 2019 році частка українців із цифровими навичками на рівні нижче базового становила 53%. Проте до цього року вказаний показник знизився на 12,6%, в тому числі завдяки «Концепції розвитку цифрових компетентностей до 2025 року», прийнятій Кабміном.

Далі його розвитку сприяла пандемія коронавірусу, коли як школярі, так і спеціалісти перебували на самоізоляції. За цей час з’явилася велика кількість платформ дистанційного навчання та онлайн-курсів.

В умовах війни EdTech продовжує розвиток. Хоча такі перешкоди, як відключення світла та відсутність мережі часто переривали навчальний процес, дистанційна освіта була єдиним виходом під час обстрілів – як для учнів в Україні, так і для тих, хто перебував за кордоном. Усі ці фактори створюють потребу у прискореному зростанні технологій цифрової освіти.

Дуже багато галузей українського IT-сектору постраждали через війну. Проте для напряму EdTech вторгнення стало каталізатором розвитку. Цифрова освіта набуває більшої популярності, а український ринок зміг відмежуватися від ринку СНД і продовжує розвиток.

Онлайн-курси дозволяють як берегти ресурси компаніям, що навчають працівників, так і залучати аудиторію блогерам, які пропонують власні інфопродукти. Хоча цифрова освіта не є офіційною, це питання часу, оскільки вона має достатньо переваг перед ВНЗ і може стати основною системою освіти в майбутньому.

Галузь EdTech в Україні з початку вторгнення

Pilicam – це польська платформа для створення онлайн-курсів, яка допомагає бізнесам швидко та якісно навчати нових працівників, партнерів, а також продавати тренінги та курси. Існує проєкт близько 1,5 року. За цей час ідея еволюціонувала від білетного сервісу до теперішнього вигляду.

Ми побачили, що зараз має попит онлайн-освіта, наприклад, курси від блогерів. Але, як відомо, організація курсів від блогерів часто буває розділеною на багато різних платформ, які між собою не пов’язані.

Спеціально щоб об’єднати всі навчальні матеріали в одному місці, ми змінили напрям діяльності з білетного сервісу на конструктор курсів. Головні наші конкуренти – Academia Ocean на українському ринку, Web to Earn на польському та GetCourse на ринку СНД. Розвиваючи проєкт із нуля, маю досвід, яким хотів би поділитися.

Оскільки ми базуємося в Польщі, на нас війна не вплинула, всі труднощі з нею не були пов’язані. Але відбулися різкі зміни на українському ринку. Відразу після вторгнення значно зріс попит серед українських блогерів. За відчуттями, ринок зріс на 50-100%, купують всі можливі курси.

Наприклад, більші компанії, які давно на ринку, мають запити від великих бізнесів на корпоративне навчання, оскільки у них вже є сформована база курсів, які відразу можна використовувати. Натомість наш стартап має більше запитів від блогерів. Зараз зростає ринок інфопродуктів саме через influence-маркетинг, продажі через особистий бренд зростають швидше, ніж корпоративне навчання.

За моїми спостереженнями, польський ринок дуже схожий на український, але він відстає приблизно на 3 роки. Ті тренди, які зараз є на ринку Польщі (як блогери вибудовують продажі, як ведуть соцмережі), вже відбулися в Україні. Після початку війни українські користувачі відмежувалися від продуктів ринку СНД, тож це надало можливість для самостійного розвитку.

Головний тренд, який з’явився ще під час коронавірусу, – люди шукають роботу, пов’язану з онлайном. Багато молодих людей надає перевагу знанням, що пов’язані з Інтернетом, соцмережами, IT тощо. Такі знання легше і простіше здобути через онлайн-курс, ніж, наприклад, за 5 років навчання в університеті. Зараз набагато більша популярність в онлайн-роботи або хоча б у гібридної, ніж у повністю офлайн.

На що є запит в EdTech

Навчання нового працівника через онлайн-курс – набагато дешевше і простіше у реалізації, оскільки працівник має прийти не з повним «нулем» знань, а вже із певною базою. У цьому разі достатньо ознайомити новенького з технологіями, які використовуються саме на проєкті.

Коли працівник проходить пробний період, йому дається доступ до цього курсу й тестове завдання. Не йдеться про лише перегляд змісту. Ми також робимо невеличкий екзамен, щоб пересвідчитися, що учень все засвоїв.

Ось як це виглядає. Нещодавно я наймав front-end-розробника. Йому призначається пробний період. Коли він його проходить, йому відкривають доступ до навчання. У курсі міститься два записи розмови з тімлідом, де ми розповідаємо, як влаштований проєкт, що слід робити, які загальні правила. Після того, як він це перегляне, йому дається тест на знання матеріалу.

Особливо це актуально для таких посад, як менеджер із продажів. Їм потрібно дуже багато знань про методи, системи й технології, які використовує компанія.

Попередньому менеджеру, який навчає новеньких, може знадобитися 3-5 днів лише на пробний етап кандидата. За цей час пошукач може в будь-який момент «вигоріти» та відмовитися, а це частий випадок. При цьому теперішній менеджер відчуває демотивацію, якщо понад три кандидати вже відмовилися. Подальшим кандидатам він буде доносити інформацію «на автоматі», а значить гірше, ніж попереднім.

Усіх цих проблем можна уникнути, записавши один курс. Навіть більше, потік може бути різним, але платформа окуповується навіть при навчанні одного співробітника. Якщо є курс, то це безкоштовно, а новенький може вивчати інформацію у свій вільний час. При цьому він не залежить від іншого наставника, якому також треба оплачувати години навчання.

Як знаходити клієнтів

Що стосується компаній, то поки з них є тільки польська музикальна школа, вони користуються корпоративним навчанням. А якщо брати основну цільову аудиторію, то це офлайн-бізнеси, які не мають IT-відділів і для яких платформа допомагає з організацією навчання. А от з IT-компаніями співпрацювати важко, оскільки у них і так є змога зробити навчальний проєкт самостійно.

Головний фактор офлайн-бізнесів, який дає перевагу навчанню через курси, – швидша зміна працівників. Якщо раніше люди працювали десятиліттями на одній роботі, то зараз на деяких посадах працівники змінюються за 2-3 роки. У майбутньому цей час ще більше скоротиться.

Нових кадрів можна навчати вручну, на що буде витрачатися багато часу й ресурсів, а можна за допомогою готових курсів надавати необхідну освіту декільком поколінням працівників. Оскільки офлайн-бізнеси здебільшого витрачають час на перший варіант, вони і є нашою цільовою аудиторією.

Суть платформи – саме в обслуговуванні, маркетинг ми на себе не беремо. Можливо, ми реалізуємо маркетплейс для користувачів у майбутньому, але це можна розглядати, якщо аудиторія платформи становитиме приблизно 25-50 тисяч користувачів, з яких хоча б 15 тисяч будуть активними. Але наразі блогери самостійно просувають свої курси через соцмережі, а для нас конкурувати з Instagram немає сенсу.

Де шукати інвестиції

Найскладніше завдання – це зробити платформу прибутковою. Ми створили MVP з одним програмістом, після чого необхідно було залучати інвестиції. Це складний етап, ми знайшли партнера, який інвестував $80 тисяч. Зараз накопичуємо ресурси для нового старту, залучаємо нову аудиторію та шукаємо інвестиції.

Ми відкриті до інвестицій, якщо інвестори поділяють наші цінності. Орієнтуємося саме на приватних інвесторів, компанії, що займаються інфобізнесом, або блогерів, які продають курси. Фонди та подібні організації поки не розглядаємо. Думаю, що це наступний етап. Нам здається, що фонд гальмуватиме нас своєю постійністю, а от співпраця з приватним інвестором може бути більш гнучкою.

Шукаємо інвесторів зазвичай у бізнес-клубах і спільнотах. Наприклад, варшавська «Магія Ранку» зараз закриває приблизно 80% наших потреб, оскільки у них найкращі спікери – і з напряму IT, і з продажів, і з блогерства. Також ми приєдналися до EASE, щоб мати більше зв’язків з IT-спільнотою.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.