ProIT: медіа для профі в IT
10 хв.

Як українському стартапу потрапити на найбільшу інноваційну виставку у світі: інтерв’ю з президентом CES Гері Шапіро

author avatar Катерина Чуб

Гері Шапіро є відомим письменником, лобістом і генеральним директором Асоціації споживчих технологій (CTA), яка представляє понад 1300 компаній, що займаються споживчими технологіями, і організовує найбільшу виставку інновацій у світі CES.

За понад 30 років перебування на посаді голови CTA Гері Шапіро розширив вплив Асоціації разом зі зростанням індустрії технологій. Також він трансформував CES, розширивши її охоплення в усьому світі, щоб залучити експонентів із більш ніж 50 країн. CES залучає як великі глобальні бренди, так і нові інноваційні стартапи і є найпотужнішим у світі технологічним шоу.

Гері Шапіро є автором бестселерів New York Times «Майбутнє ніндзя: секрети успіху в новому світі інновацій», «Інновації ніндзя: десять вбивчих стратегій найуспішніших компаній світу» та «Повернення: як інновації відновлять американську мрію». Його четверта книга «Обернися або помри: як лідери процвітають, коли все змінюється» буде опублікована у жовтні цього року.

Завдяки цим книгам, численним телевізійним виступам і понад 1200 статтям, опублікованим у Wall Street Journal, The New York Times і The Washington Post, Шапіро звертає увагу політиків і лідерів бізнесу на важливість інновацій і технологій в економіці США.

Також він давав свідчення перед Конгресом понад 20 разів, поширюючи погляди індустрії технологій на передові питання, включно з інтелектуальною власністю, штучним інтелектом і безпілотними транспортними засобами.

Редакція ProIT отримала змогу взяти ексклюзивне інтерв’ю у Гері Шапіро та дізнатися, як українським стартерам потрапити на найбільшу виставку у світі.

Штучний інтелект співіснуватиме із працівниками, а не витіснятиме їх

– За останні 5 років наше життя суттєво змінилося. Спочатку була пандемія COVID-19, яка суттєво змінила спосіб нашого спілкування, стосунків, виховання тощо. У нашому житті з’явився онлайн, з’явився штучний інтелект, який теж змінює наш спосіб життя. В Україні триває війна. Вона також має вплив на різні сфери нашого життя, саме зараз ми переживаємо великі зміни. Що буде далі у світі технологій з огляду на всі ці революційні зміни?

– Перш за все, дозвольте мені просто подякувати вам за те, що ви запросили мене. Я думаю, Україна має повну підтримку американського народу і, звичайно, людей, які організовують CES, і де українці гарно себе показали. Це було дуже важливо для нас, особливо в останні кілька років.

Очевидно, що COVID вплинув на весь світ. Це, безумовно, переосмислило охорону здоров’я і те, як ми піклуємося про людей. Це змусило нас спілкуватися, використовуючи Zoom або інші типи вебконференцій.

Запроваджено телемедицину та дистанційну роботу. В охороні здоров’я це допомогло не тільки впровадити телемедицину, але й дало можливість компаніям досліджувати нові способи боротьби із хворобами, лікування пацієнтів, а також віддаленого моніторингу пацієнтів за допомогою технологій.

Крім того, якщо ви подивитеся на те, як відбувається створення ліків, то генеративний ШІ, про який ми не говорили ще 3 роки тому, допомагає рухати відкриття ліків набагато швидше.

Наприклад, на CES 2024 ми побачили, що Moderna, велика фармацевтична компанія, яка відіграла вирішальну роль у забезпеченні нас вакциною, перейшла від приблизно 30 мРНК-препаратів на місяць, які вони робили б вручну, до понад тисячі на місяць за допомогою штучного інтелекту.

Крім того, ми побачили зсув у бік 5G та використання 5G, яке незабаром поступиться місцем 6G. І хмарна інфраструктура стала набагато важливішою для багатьох процесів. Поєднайте це з іншими змінами в суспільстві, включно з переходом на електромобілі, хмарні обчислення та ШІ особливо генеративний.

Наступні великі зміни, які ми побачимо, – це вдосконалення генеративного ШІ. Він споживає багато електроенергії, вимагає багато чипів та багато хмарного простору.

Ми також побачимо те, що називається квантовими обчисленнями, тобто здатністю робити не просто нулі й одиниці, а логарифмічно збільшувати обчислювальну потужність, що також призведе до більшого споживання енергії та буде проблемою. Але це також, я думаю, призведе до величезних проривів у багатьох сферах, особливо в охороні здоров’я та моніторингу.

– Чи вважаєте Ви, що ШІ змінить ринок праці і нас очікує скорочення робочих місць? Як скоро це може статися?

– У 2024 році ми обов’язково переконаємося, що штучний інтелект співіснуватиме із працівниками, а не витіснятиме їх.

Я думаю, що всі ці розмови про скорочення працівників виявилися неправдою, але ми бачимо насправді більшу продуктивність працівників завдяки штучному інтелекту, і ми бачимо, що інструменти продуктивності зростають, зокрема такі як Copilot від Microsoft та інші. І, звичайно, інфраструктура для підтримки всього цього буде великою проблемою, і це буде дуже важливо.

Я думаю, що штучний інтелект – це як винахід автомобіля, або телефона, або навіть самого інтернету. Це те, що створить стільки ж нових робочих місць, скільки замінить.

Але я думаю, що це скоріше покращення, яке демократизує світ, якщо хочете. Це дозволить людям творити й робити те, що вони ніколи раніше не вміли.

Я знаю одну відому телеведучу у Сполучених Штатах, і вона сказала мені, що вона використовує генеративний штучний інтелект для створення тизерів для програми з яскравими назвами та різними милими речами, які приваблюють глядачів. Я не впевнений, що це когось замінює, але насправді це полегшує досить складну роботу. Я не стільки переживаю за робочі місця, скільки за те, що ми станемо лінивими, тому що штучний інтелект нас розбещуватиме.

Законодавці мають знайти баланс між приватністю та використанням даних для розвитку технологій

Як Ви ставитеся до законодавчого регулювання ШІ?

– Бар’єри для бізнесу повинні бути створені, щоб бізнес знав, що є законним, а що ні. Але я вважаю, що державне регулювання має балансувати між обов’язком забезпечувати безпеку громадян та важливістю інновацій. І є так багато сфер в охороні здоров’я, транспорті та освіті, де штучний інтелект міг би робити дивовижні речі. Але реальність така, що це має бути законно.

ШІ дозволяє меншим компаніям, а не тільки великим бізнесам, входити на ринок зі своїми творчими ідеями. І це дуже-дуже важливо. І іноді регулюючі органи заважають цьому.

– І ще одна сфера, яка пов’язана з усім цим, – це приватність, яка має бути збалансована з потребою збирати інформацію…

– Так і це перш за все пов’язаною з охороною здоров’я. Наразі лікарі не знають, що є ефективним лікуванням певних хвороб, якщо немає опублікованого дослідження про це.

Просто подумайте: штучний інтелект може взяти чиїсь симптоми, стать, групу крові, ДНК, місце проживання, вік, масу тіла, дієту, і видати прогноз щодо хвороби, яка у них може бути, порівняти її з усіма іншими подібними випадками та з’ясувати, яке лікування є найбільш ефективним, тому що для різних типів людей ефективні різні методи лікування.

Нещодавно я мав дискусію із членом Конгресу, який підготував проєкт закону, в якому йдеться про заборону використовувати інформацію за ознакою статі, раси, релігії або навіть інвалідності, і я сказав:

«Ну, я знаю, що ви не мали на увазі це, тому що це зупинить більшість медичних досліджень».

Наприклад, у Китаї дуже мало приватності та величезна кількість даних, у них є набори даних про 1,4 мільярда людей. Кожен із них має соціальний рейтинг, і вони отримують бали, і це визначає кілька речей, наприклад, чи можуть вони подорожувати, в яких готелях вони можуть зупинитися. Навіть їх місце у профілі застосунків для знайомств, залежить від їхнього соціального рейтингу.

Отже, я не думаю, що західний світ готовий відмовитися від прав людини, але цей підхід дає Китаю перевагу в штучному інтелекті, і в отриманні даних, генеративному штучному інтелекті та використанні їх таким чином, щоб створювати речі, які насправді корисні для здоров’я. Звичайно це ті дані, які держава хоче контролювати найбільше, і про це, на мою думку, ми маємо памʼятати.

Поєднання генеративного ШІ з робототехнікою дозволить делегувати роботам небезпечні завдання

CES має довгу історію в Америці. Мене вразило, що все почалося в 1967 році, і це вже майже 70 років інновацій. Чи є у вас свої «фаворити», скажімо так, з інновацій, нових технологій?

– Ну, мій особистий фаворит – це GPS. Система навігації, яка дозволяє вашому телефону підказувати вам, куди йти. А ще – інші пристрої, які дуже важливі для мого повсякденного життя.

Коли я був молодшим, варіантів розваг було дуже мало: можна було піти в кінотеатр або подивитися один з небагатьох каналів на телебаченні. Сьогодні ми розширилися до кабельного телебачення, супутникового телебачення, інтернету, і я думаю, що це були фундаментальні зміни, які відкрили купу нових речей для суспільства. Ці зміни були дуже важливими. Я займався комерціалізацією інтернету. Перші у світі закони фактично з’явилися у штаті Вірджинія, де я був у комісії, і вони були впроваджені майже у всьому світі, що дозволило комерційний обмін через Інтернет, торгівлю.

Зараз у це важко повірити, але коли Інтернет був вперше представлений, його не можна було використовувати для комерції чи бізнесу. І ми хотіли це змінити, мати закони, які регулюють електронні підписи, документи – усе те, як ви ведете бізнес через Інтернет, обов’язкові контракти. І ми придумали спосіб зробити це з однією з перших інтернет-компаній. Вона називалася American Online. Вийшло дуже добре, тому я особливо пишаюся цим.

Ще один мій улюбленець – це телебачення із високою роздільною якістю. Це зробило екрани ваших телевізорів більшими, і сьогодні, коли всі говорять про інфляцію, найкраще, що ви можете купити зараз, – це телевізор. Ви отримуєте гарний плаский екран, він не коштує великих грошей, він легкий, не споживає багато енергії, а ціна з кожним роком знижується, тоді як ціни майже на все інше – зросли.

На що робите ставку у наступні роки?

– Мені завжди подобалися роботи і я досі вірю в роботів. У дитинстві я читав багато наукової фантастики, і я думаю, що роботи будуть дуже важливими для збереження нашого здоров’я та порятунку життів. Особливо з огляду на те, що багато країн світу, особливо країни західного світу, старіють, люди народжують менше дітей і наші діти не зможуть піклуватися про нас. У нас все більше людей із проблемами, і в Україні теж, де ми маємо справу з великою кількістю людей, які безпосередньо постраждали від війни.

Тому я думаю, що ми будемо все більше і більше покладатися на технології, щоб заповнити цю прогалину і змінити ситуацію, і на CES ми бачимо низку таких рішень. На CES ми маємо понад 4000 різних компаній, які демонструють різні технології та інновації майбутнього, і їхнє бачення набагато більше, ніж моє, з точки зору того, що можна зробити. Це різні технології для життя: від виробництва продуктів харчування до чистого повітря та чистої води тощо.

А ще я бачу можливість поєднання генеративного ШІ з робототехнікою, яка дозволить роботам виконувати небезпечні завдання. Зараз, наприклад, ми бачимо використання дронів і те, що вони дозволили робити українцям у цій війні. Це було дуже важливо.

Також дрони рятують життя людей, маючи можливість бачити те, чого люди не бачать, шукати, наприклад зниклих дітей. Вони можуть швидко доставляти пакунки, медичну допомогу, ліки у складні місцевості. І наступна важлива частина – це безпілотні транспортні засоби. Звичайно, усі ці технології прийдуть у наше життя.

Для участі в CES українцям достатньо мати кілька тисяч доларів і прототип свого продукту

– Що Ви знаєте про українські інновації та як їх оцінюєте?

– Ми були раді, що Україна відправила делегацію стартапів до нашого парку Eureka Park. І ми вітали їх, не лише тому, що це креативні компанії, але й тому, що ми бачили, що ситуація в Україні змушує проявляти творчість та інновації інакше, ніж в інших країнах. І ми дуже раді та пишаємося тим, що допомогли українцям продемонструвати це перед більш ніж 140 тисячами людей, які приїжджають з усього світу на CES.

Ми оголосили на самому початку, що не допускаємо російські компанії, поки існує цей конфлікт, але ми вітаємо українські компанії. Ми – глобальне міжнародне шоу. Це не просте і легковажне рішення, але це важливе рішення для нас, тому що ми хочемо бачити позитивний результат для України, і ми хочемо, щоб демократія процвітала у світі. І це те, що нам показала Україна.

Від України було кілька чудових компаній і вже є шість «єдинорогів», або компаній з оцінкою в 1 мільярд євро. 12 стартапів з України, які ми бачили тут, були зосереджені на стійкості – будь то протезування, воно називалося Esper Bionics.

Дуже цікавим був і Ші-продукт для віддаленої роботи ShinyClub. З’явилася компанія, що спеціалізується на безпеці водних ресурсів, Melt Water Club і OptySun, і навіть програмне забезпечення, яке може підвищити надої молока фермами на 30% ефективніше.

– Що Ви можете запропонувати українським ІТ-компаніям? На що звернути увагу, щоб стати більш інноваційними, адже Ви багато знаєте про інновації. Що потрібно для того, щоб компанії стали учасниками CES?

– CES дуже відкритий. Це найбільша у світі виставка, бізнес-подія, технологічна подія, інноваційна подія. І вона дійсно збирає людей з усього світу, які цікавляться інноваціями та технологіями: інвесторів, людей, які продають технології, освітян, урядовців та приблизно 5 тисяч ЗМІ.

Ми шукаємо компанії, які мають інноваційний продукт у технологіях. Це може бути майже все, що завгодно: ми не дозволяємо зброю, сигарети та наркотики, але за винятком цього, ми відкриті для технологій. Будь-яка зацікавлена компанія може зайти на наш сайт і зв’язатися з нами, і ми розглянемо заявку. Ми особливо прихильно ставимося до стартапів.

У нас є особлива зона виставки, і саме тут в України є павільйон. Він називається Eureka Park. Насправді він дуже недорогий порівняно з іншими місцями в шоу, але це найжвавіша зона шоу. У 2024 році у нас було понад 1300 компаній з усього світу. 80% наших компаній є невеликими компаніями, і це дуже важливо для нас. Ми женемося за стартапами, тому що саме там з’являться багато хороших ідей, і будь-хто може стати стартапом.

– Які вимоги для участі у виставці?

– Пройти кваліфікацію, заплатити (це кілька тисяч доларів), але це дає вам не тільки стенд, але й усе, що вам потрібно, включно із платформою. Компанії повинні взяти з собою прототип і створити зрозуміле маркетингове повідомлення, яку проблему вони вирішують, щоб проходячи повз стенд, відвідувачі могли зрозуміти, що це. Адже ніхто не може побачити всі стенди, їх понад 4 тисячі на CES. Тому компанія має показати себе.

Це схоже на те, що ми називаємо промовою у ліфті, де ви можете розповісти комусь, що ви робите за час поїздки в ліфті. Чи можете ви привернути чиюсь увагу за 4 секунди або 2 секунди, протягом яких люди просто дивляться на ваш стенд або навіть менше секунди? Чи можете ви сказати, що знаєте, яку проблему ви вирішуєте? Особливо в Eureka Park, куди приїжджає багато найбільших покупців у світі, найбільші компанії приходять, щоб подивитися на винаходи та нові продукти.

Не обов’язково мати продукт, який ідеально працює. Можна мати прототип та уважно слухати, яким люди хочуть цей продукт бачити.

Я кажу учасникам в Eureka Park, що ви проведете там 4 дні. Ви будете виснажені, тому носіть зручне взуття і слухайте, що люди говорять і розповідають вам про те, що їм подобається у вашому продукті. Те, що вони зупинилися і поговорили з вами, в якомусь сенсі – подарунок для вас.

І ще порада – на стенді має бути як мінімум два представники компанії, які будуть готові до 4 важких днів, безлічі розмов, буквально сотень розмов щодня.

– На що Ви порадите звернути увагу українській компанії на шляху до інновацій?

– Я думаю, що ситуація в Україні, безумовно, унікальна й що ці інновації в Україні – вимушені, яких, можливо, раніше не було. Українські компанії й український народ мають можливості. По-перше, я думаю, що багато людей у світі симпатизують Україні. Отже, це – можливість.

Крім того, я думаю, що деякі продукти, які ми бачили в Україні, народжуються через необхідність. Я не пам’ятаю назви компанії, але компанія, яка винайшла, як перетворювати листя з дерев на папір. Це щось зовсім унікальне. І я знаю, що багато людей тут, на виставці, були в захваті від цього, і я бачу в цьому напрямі потенціал для певних змін.

Тому є різні можливості для українських компаній. І тут важливіше не думати про свій продукт і розповідати всім, який він чудовий, а вислухати та вирішити проблему для інших людей за допомогою цього продукту або зробити щось ефективніше.

Багато стартапів захоплюються своїм продуктом, але моя порада їм, чи то в Україні, чи деінде, – більше слухайте, ніж розповідайте. Тому що людина, з якою ви розмовляєте може мати іншу ідею, інше бачення. І, як казала моя мама, у тебе два вуха і один рот і використовуй їх саме в такому співвідношенні.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.