Шифруй, оновлюй, не натискай: базові правила кібербезпеки для підприємств і користувачів
3 хв.

Шифруй, оновлюй, не натискай: базові правила кібербезпеки для підприємств і користувачів

author avatar Улдіс Лібієтіс
керівник відділу IT-безпеки | Tet

Кібератаки в онлайн-середовищі вже давно перейшли зі світу наукової фантастики у світ реальний, перетворившись на неабияку загрозу. І під пильною увагою хакерів тепер не лише великі корпорації й урядові структури. Зловмисники все частіше цілять у малий бізнес і кожного окремого користувача. Але все одно ми бачимо на практиці, як повсякчас ігноруються основні правила кібербезпеки. Тому не зайвим буде нагадати про них ще раз.

У сучасну цифрову еру, де технології стрімко розвиваються, а загрози в мережі стають усе більш високотехнологічними, питання кібербезпеки набуває майже такого ж важливого значення, як і безпека фізична. Дотримуйтеся цих базових принципів, і ви убезпечите себе від небажаних наслідків витоку конфіденційних даних і приватної інформації.

Оновлення програмного забезпечення, операційної системи й антивірусів

Це не просто рекомендація, а нагальна потреба: з кожним новим релізом програми чи ОС розробники враховують найновіші методи кібератак і впроваджують відповідні заходи безпеки. Щоразу, встановлюючи оновлення, ви отримуєте не лише нові функції, а й важливі патчі безпеки, які зменшують ризик несанкціонованого доступу і втрати даних.

До новітніх технологій швидко адаптуються не тільки розробники, а й зловмисники, які шукають шляхи використання слабкостей. Швидке оновлення – це лише один із компонентів кібербезпеки, які допомагають захистити вашу інформацію, тому потрібно приділити увагу й наступним.

Контролюйте безпеку кінцевих точок: надійні паролі для кожного облікового запису та функція віддаленого стирання

Це два ключові аспекти для захисту фізичних пристроїв. Паролі дають змогу обмежити доступ, а віддалене стирання – видалити конфіденційні дані із пристрою у випадку його втрати або крадіжки.

Як би банально це не звучало, але зазначу про важливість того, щоб пристрої завжди були під наглядом. Це теж спосіб уникнути доступу до них, цього разу фізичного.

Я вже неодноразово вказував на важливість надійних паролів, але ми в Tet і надалі спостерігаємо, як цей аспект ігнорують багато організацій.

Унікальні складні паролі (комбінація великих і малих літер, цифр і символів) потрібні для кожного окремого облікового запису. Це робить вас менш вразливими до масових порушень безпеки. Навіть якщо один пароль стає відомий зловмисникам, інші ваші облікові записи залишаються в безпеці.

Також потрібно ознайомитися з налаштуваннями конфіденційності в облікових записах соціальних мереж, операційних системах і застосунках та активно керувати ними. Це забезпечить додатковий рівень захисту від несанкціонованого доступу до особистих даних.

Не ігноруйте таку корисну функцію, як менеджер паролів. Він генерує та зберігає унікальні паролі для кожного облікового запису. Так ви створите кодові «слова», які складно піддаються атакам.

Додам, що надійні паролі потрібні й для вашої домашньої мережі Wi-Fi. Також уникайте підключення до публічної мережі Wi-Fi для здійснення конфіденційних транзакцій, якщо не використовуєте VPN.

Багатофакторна автентифікація (MFA)

Це спосіб захисту, який вимагає надання двох або більше форм ідентифікації для підтвердження особи перед отриманням доступу. Наприклад, це комбінація того, що користувач знає (пароль), чогось, що він має (смарт-карта, токен), і його фізичної характеристики (наприклад, відбиток пальця).

Звичайно, така автентифікація зменшує ризик доступу зловмисників: якщо один із факторів (наприклад, пароль) виявиться скомпрометованим, інші фактори допоможуть захиститися.

Шифрування, безпечне з’єднання й обережна поведінка

Використання інструментів шифрування і протоколу HTTPS важливе для захисту конфіденційності та цілісності переданих даних, а HTTPS додатково забезпечує автентифікацію сервера та захист від різних атак, що робить передачу приватної інформації стійкою до загроз.

Будьте пильними: не переходьте за підозрілими посиланнями, не завантажуйте вкладення з невідомих або небажаних електронних листів, перевіряйте адресу електронної пошти відправника. Не натискайте на рекламу, що з’являється раптово, або банери на підозрілих вебсайтах.

Усе це може призвести до інфікування вашого пристрою вірусами чи іншим шкідливим ПЗ, а підозрілі посилання можуть вести на шахрайські вебсайти, створені для витягання конфіденційної інформації або введення вас в оману (фішинг).

Також уникайте завантаження захищених авторським правом матеріалів із несанкціонованих джерел, оскільки вони можуть містити шкідливе програмне забезпечення.

Крім того, регулярно створюйте резервні копії важливих даних на зовнішньому носії або у хмарному сервісі, відстежуйте свої банківські рахунки та рахунки кредитних карток на наявність підозрілих транзакцій.

Пильність щодо фішингу

Як я зазначив раніше, фішинг – це дуже розповсюджений спосіб ввести вас в оману для досягнення різних зловмисних цілей. Тому варто пам’ятати про його ознаки.

Це підозрілі електронні листи, вимоги термінових дій, нелогічні URL-адреси, неочікувані вкладення чи посилання, спроби отримати особисту інформацію, граматичні й орфографічні помилки, нестандартні запитання, неочікувані привітання, зміни в інтерфейсі вебсайту, спам.

Кібербезпека підприємств

Звичайно, всі перелічені вище аспекти стосуються і бізнесів, і кінцевих користувачів. Організаціям не слід забувати, що в них працюють люди, і вони через свою необізнаність чи необережність можуть спричинити витік даних. Тому роботодавці повинні регулярно проводити навчання із кібербезпеки для своїх працівників, щоб вони могли розпізнавати загрози та реагувати на них.

Також бізнесам і підприємствам варто розробити стратегію реагування на потенційні порушення кібербезпеки: чим швидшою буде протидія, тим меншими – втрати.

Дотримуючись цих принципів, користувачі можуть значно знизити ймовірність того, що наступною жертвою хакерів стануть саме вони.

Проте варто пам’ятати, що посилення кібербезпеки – це безперервна робота. Універсальних рішень не існує, тож кожен користувач і бізнес мають знати свої слабкі місця. Підприємствам та організаціям я раджу звернутися до відповідних IT-компаній, щоб провести професійну оцінку загроз для кібербезпеки.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодну публікацію!

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.