5 хв

Як дизайнеру успішно побудувати комунікацію з клієнтом. Практичні поради від Lead Designer

author avatar Ігор Артюхов
Lead Designer | NIX
ProIT: медіа для профі в IT

За багато років в IT я брав участь у різних проєктах і чимало взаємодіяв з командами замовників. Можу з упевненістю сказати: робота дизайнера — це не лише розробка дизайну для сайту чи застосунку. Це ще й активна комунікація з клієнтом. Адже вам треба досягти якісного результату, який повністю відповідатиме його очікуванням.

У цій статті я поділюсь порадами з власного досвіду, як зробити комунікацію ефективною.

Чому комунікація так важлива у роботі дизайнера

Розробка дизайну — це насамперед командний процес. Результат багато в чому залежить від правильно налаштованої взаємодії між різними фахівцями та стейкхолдерами. Завжди відбувається декілька етапів спілкування — із замовником, розробниками, менеджерами. Так чи інакше ви будете залучені до цих обговорень від початку або на певному етапі проєкту. Взяти ТЗ, зникнути на кілька тижнів і потім просто надати посилання на свою роботу — помилковий підхід, якому часто слідують початківці. Так ви лише псуєте власну репутацію та обежуєте професійне зростання.

Так, замовники часто не є експертами в дизайні, але не треба через це відкидати їх думки та зауваження. Краще за клієнта ніхто не розповість про його бізнес, цільову аудиторію, конкурентів. Це все ляже в основу вашого майбутнього дизайну. Ви ж маєте показувати і доводити замовнику, що знаєте, як зробити дизайн сайту таким, щоб зберегти всі перелічені вимоги.
Те ж саме стосується проєктного менеджера та розробників. У них за плечима можуть бути сотні подібних проєктів. У них є певні досвід та знання. Тож спільне обговорення ідей — теж корисний інструмент в роботі дизайнера.

Як спілкуватися із замовниками ефективно

Якщо ви дизайнер-фрілансер, то тут зрозуміло: вся ініціатива у спілкуванні з клієнтом у ваших руках. На проєкті зазвичай це зона відповідальності менеджера або техліда. Проте і тут дизайнер може долучитися до процесу.

Покажіть своє портфоліо

Це допоможе клієнту зрозуміти, з ким він працює, та застереже вас від невиправданих очікувань. Замовник побачить, що може отримати в залежності від стилю, в якому переважно працює фахівець. Хоча потрібний результат все одно треба обговорити. Адже клієнту може бути потрібне щось інше, нестандартне для вас. Ну, а якщо у вас немає одного стилю і портфоліо різноманітне, то тим більше треба дізнатися, що з показаного замовнику сподобалося найбільше. Завдяки цьому створення дизайну сайту буде більш продуктивним.

Підготуйтесь до розмови із замовником

Проведіть ресьорч по темі, в якій працює клієнт. Це підкреслить ваш інтерес та професійний підхід. Проаналізуйте продукт замовника, його конкурентів та ринковий сегмент в цілому. Продумайте уточнюючі питання. Відповіді на них допоможуть правильно скерувати свої подальші дії.

Обов’язково потренуйтесь, якщо бесіда буде англійською. Можете вголос почитати свої питання. Можливо, деякі стануть неактуальними в процесі дослідження або доведеться змінити формулювання на більш зрозумілі іноземцю.

Не обмежуйте кількість питань

Замовник — перша зацікавлена особа. Йому потрібен найкращий проєкт. Тому він має бути готовим присвятити вам стільки часу, скільки знадобиться для збору всієї потрібної інформації. Розробка дизайну — це тривалий, складний процес. По ходу у вас виникатимуть все нові питання. І якщо відповіді клієнта будуть вичерпними, ймовірність досягнення необхідного результату зростає.

Не надсилайте брифи

Люди неохоче заповнюють опитувальники з безліччю питань. Живе спілкування завжди краще. Тим паче під час розмови можна корегувати питання або ж уточнювати певні моменти.

Забудьте професійний жаргон

Замовник може не зрозуміти термінологію дизайнерів. Не треба через професійний сленг показувати свою експертність. Будьте максимально прості у формулюваннях і поясненнях стосовно макету дизайну. Ви маєте бути із замовником на одній хвилі та добре розуміти одне одного.

Не поспішайте з рішеннями

Не пропонуйте остаточний варіант одразу після першої бесіди. Дізнайтесь усе і тільки потім міркуте над пропозиціями. Часто в процесі розмови приходить класна ідея. Та пізніше може спасти на думку більш слушна реалізація дизайну, бо ви отримаєте більше деталей про продукт. І нова ідея вже не відповідатиме вашим першим уявленням.

Розкажіть про етапи своєї роботи

Підтримуйте зв’язок з клієнтом протягом усього проєкту. Показуйте проміжні результати, розповідайте про наступні кроки та пояснювати що і чому робите. Така прозорість у комунікації вбереже вас від неприємних сюрпризів.

Існує цікавий феномен під назвою Hawthorne effect. Його суть в тому, що люди позитивніше сприймають проєкт, якщо самі брали в ньому участь. Тому за будь-якої можливості та при бажанні замовника залучайте його до розробки дизайну сайту чи застосунку. Щоб для всіх це було пізнавально, проведіть, наприклад, воркшоп із дизайн-мислення, Покажіть клієнту, як створюють userflow та wireframe, проаналізуйте його конкурентів та поділіться знахідками. Це і вам в роботі корисно, і клієнту буде на замітку.

Документуйте бесіду

Записуйте інтерв’ю на відео чи аудіо, робіть нотатки. Після розшифровки запису ви можете звернути увагу на щось, що під час розмови не здалося важливим.

Фіксуйте домовленості

Отримайте письмове підтвердження від замовника про будь-які завдання або правки. Кожен може зрозуміти усні слова по-своєму (особливо якщо ви розмовляєте з іноземцем на не рідній вам мові). До того ж під час розмови можна щось упустити. Тому по завершенню інтерв’ю підготуйте вижимку з ключових моментів, те, що буде вам корисно під час розробки дизайну, та надішліть клієнту на погодження. Ймовірно, йому буде що додати або уточнити.

Говоріть про гроші відкрито

Це ваша робота, а не хобі. Тож ви маєте отримати компенсацію відповідно вашому досвіду та вмінням. Не соромтесь називати бажану ціну. Раніше я спочатку називав вартість своєї роботи по проєкту і, якщо виникало питання про обґрунтованість ціни, описував усі етапи та що я робитиму на кожному з них. З часом я став ще до питання ціни розказувати клієнту, як відбуватиметься розробка дизайну. Так людина відразу розуміє, за що платить.

Ліпше брати передоплату лише за перший етап роботи, а по завершенню проєкту вже решту. На початку співпраці проговоріть, чи будуть оплачуватися правки та яким чином.

Робота із запереченнями: це не просто критика, це зона вашого розвитку

Правки є нормальним етапом створення дизайну сайту або застосунку. Критику важливо детально обговорювати, особливо якщо вона стосується UI. Не можна залишати заперечення клієнта без конкретики, коли йому просто не подобається дизайн. Ставте уточнюючі питання. Це дозволить вам зрозуміти, що насправді не влаштовує клієнта і як це можна виправити. Головне — не сперечайтесь і не поспішайте з виправленнями сходу. Візьміть час на якісне доопрацювання правок.

Інколи правки не критичні і не роблять вашу роботу краще або гірше. Наприклад, клієнт просить закруглити кнопку або збільшити логотип. Це займе мінімум часу, не позначиться на кінцевому результаті, але замовнику буде приємно. А от що дійсно критично — так це поганий смак клієнта. Тут скоріш за все вам не вдасться його переконати. Ви можете показувати всі свої роботи та мудборди, опиратися на дослідження аудиторії — але це все буде ні до чого. Він все одно вимагатиме від вас чогось чудернацького, але те, що в його голові точно спрацює. Будьте терплячі і сваріться. Пояснюйте свої пропозиції з посиланням на конкретні успішні приклади, тренди, відгуки користувачів. Завжди можна знайти компроміс. Інколи не так швидко, як хотілося б, але реально.

У випадку правок до UX, ситуація трохи простіша. У вас є конкретні дослідження, як зробити дизайн сайту зручним, і дані про поведінку користувачів. Якщо можна щось виправити і не зашкодити флоу юзерів, зробіть це.

Якщо неможливо, нагадуйте про ті самі дослідження, приклади тощо. Знайти такі корисні для UI/UX-дизайнерів дані можете за посиланнями:

Своєчасна комунікація дозволяє уникнути багатьох проблем у команді. Тож будьте відкритим та ініціативним в обговореннях. Ставтесь з повагою до будь-яких ідей та правок замовника чи інших учасників проєкту. Намагайтесь через їхні коментарі поглянути на свою роботу критично. Це дорослий, професійний підхід до справи, і це точно оцінять ваші колеги та клієнти.

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.