ProIT: медіа для профі в IT
4 хв.

NovaPay: як це бути першопрохідцями у створенні небанківського фінансового застосунку

author avatar Григорій Лісничий

Дано: Бізнес-ідея – створити перший в Україні небанківський фінансовий мобільний застосунок із власними рахунками та картками, інтуїтивно зрозумілий та функціональний інструмент, який дасть змогу клієнтам керувати своїми фінансами.

Рішення: Це виявилося завданням із викликами, що вимагало від нас не лише технічних знань, але й уміння ефективно комунікувати та співпрацювати з різними командами й партнерами. Ми вибудовували весь процес із нуля та витратили понад 96 тисяч годин для запуску фінансового мобільного застосунку.

Працюючи із такими вводними, створення застосунку ми розділили на чотири рівні:

Архітектурне планування та побудова системи. Ми обрали для себе сервіс-орієнтовану архітектуру, що дало нам змогу побудувати систему у вигляді набору невеликих незалежних компонентів, кожен із яких відповідає за свої власні функції. Це дозволяє зберегти стійкість взагалі й при доопрацюваннях зокрема.

Розробка базових функцій, без чого не можна обійтися. Застосунок має працювати 24/7, бути надійним, безпечним і швидким. У ньому має бути зручний і зрозумілий клієнтський шлях – починаючи з онбордингу й до отримання продуктових послуг.

Синхронізація усіх «пазлів» системи. Мобільний застосунок – це лише вершина айсберга. Крім створення мобільного застосунку, паралельно ми працювали над розробленням внутрішніх інформаційних систем компанії: створенням мобільного бекенду, розробленням інтерфейсів операторів, систем бек-офісних процесів, касової системи.

Створення унікальних для ринку продуктів. Окрім звичних платіжних послуг, у застосунку реалізовано ексклюзивні для ринку продукти та переваги: 20% вигоди на послуги з доставки й післяплати, посилку у кредит, купівлю власних облігацій, переказ коштів на відділення, розрахунок за посилки та інше.

Звісно, реалізуючи це вперше на ринку, ми не могли не зіткнутися із челенджами – як внутрішніми, так і зовнішніми.

Виклик № 1: дефіцит вузькопрофільних фахівців і синхронізація процесів

До розробки першого MVP (мінімально життєздатний продукт) ми залучили до 15 працівників із департаменту ІТ. Це був перший MVP всередині компанії, створений менш ніж за 2 місяці. Його завданням було показати потенціал життєздатності.

Ми розпочали роботу, чудово розуміючи, що багато компетенцій будемо нарощувати поступово. Адже продукт не створюється одномоментно. Також у наших планах масштабувати його не тільки в Україні, а й у Європі.

З розвитком застосунку нам не вистачало вузькопрофільних спеціалістів, які мали б досвід у фінансовому секторі. Так, окрім девелоперів, до команди приєдналися методологи, аналітики, команда впровадження core-banking, фахівці з управління електронними підписами. У нас з’явилися спеціалісти, які займаються налаштуванням карткових продуктів, фахівці з криптографії та інші.

Зараз до проєкту залучено близько 60 людей: розробники, тестувальники, фахівці з бізнес-аналізу та support-продукту.

З розширенням команди та запуском безлічі паралельних процесів і систем у нас був виклик синхронізувати релізний цикл різних команд для одночасного виходу продукту. Наприклад, якщо девелопмент працював за agile-методологіями, то запуск процесів і систем відбувався за класичним waterfall. А додаючи сюди ще й різний технологічний стек, то це було завдання не з легких.

Щоб синхронізувати роботу департаменту, ми повністю перепланували технічну складову випуску релізів, програмних продуктів і тестування. Зараз графік виходу оновлень запланований на кожні 2 тижні. Зі старту бета-версії застосунку вже було реалізовано 13 оновлень для користувачів Android та 9 релізів для iOS.

Виклик № 2: співпраця із партнерами та підрядниками

Фінансовий застосунок NovaPay – це власна розробка компанії, проте у процесі його створення ми працювали з різними партнерами та підрядниками.

Коннект із фінансовими системами й онлайн онбординг із Дія ми зробили у звичному режимі, бо в цьому вже мали експертизу. Але для деяких напрямів нам знадобився час. Досить довго ми обирали партнера, який зміг надати нам якісний Liveness Detection – біометричну систему ідентифікації. Адже важливо було, щоб система могла ідентифікувати клієнта по фото зі збігом близько 90%.

Найскладнішим технічним завданням виявилося те, що весь ринок (підрядники core-banking, процесинг, liveness та інші) спрямований на роботу із банками. Враховуючи, що NovaPay – перша небанківська фінансова установа, яка створила свій мобільний застосунок із власною емісією карт, ми маємо певні нефункціональні вимоги, що відрізняють нас від банків. На старті проєкту їх розрахувати було неможливо.

Шлях із нуля до продуктиву проходили не тільки ми, а й наші партнери, створюючи релізи своїх систем спеціально для NovaPay.

Виклик № 3: безпекова складова

Коли ми отримали розширену ліцензію НБУ, то не тільки почали роботу над новими фінансовими продуктами для клієнтів. Разом із цим ми отримали регуляторні вимоги й обов’язки, які можна порівняти із великими банками. Одночасно із запуском застосунку у нас трансформувалася і система інформаційної безпеки.

Компанія вже мала сертифікати безпеки PCI DSS та ISO 27001, що призначені для оцінки внутрішніх контролів компаній стосовно безпеки. Додатково ми розробили нову стратегію інформаційної безпеки, яка спрямована на мінімізацію ризиків і водночас дає змогу не гальмувати темп змін.

Враховуючи, що NovaPay планує виходити на європейський ринок, наша система захисту даних будується таким чином, щоб відповідати вимогам безпеки як України, так і ЄС. Для забезпечення безперервної діяльності всіх сервісів та захисту даних ми використовуємо гібридну інфраструктуру. Частина сервісів розміщена на «землі», частина – у «хмарі».

Основні компоненти «мобільного банку», усі транзакції здійснюються у «хмарі». Завдяки цьому клієнти NovaPay можуть бути впевнені – їхні фінанси та дані максимально захищені. Система спроєктована таким чином, що у разі DDoS-атаки вона не призведе до простою наших сервісів і, що найголовніше, до витоку даних клієнтів.

Виклик № 4: ми не маємо права на помилку

Зараз, коли мобільний застосунок NovaPay функціонує і стабільно розвивається, найбільший челендж, який стоїть перед IT-командою, – це зрости у кілька разів. Як технічно, так і продуктово.

Також із технічного погляду важливо приділити увагу архітектурному плануванню й побудові системи так, щоб будь-якої миті ми могли горизонтально масштабувати її. При цьому мобільний застосунок має працювати миттєво. Так само і на відділеннях Нової пошти клієнти мають обслуговуватись оперативно.

Враховуючи навантаження платіжної системи NovaPay, у нас немає права на помилку. В той час, коли найбільші українські банки із першої десятки в середньому обробляють 1,5 мільйона транзакцій за день, ми опрацьовуємо орієнтовно 3–3,5 мільйони транзакцій. Це оплати у відділеннях, онлайн і транзакції всередині мобільного застосунку NovaPay. Тож, далі буде.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!

Редакція не несе відповідальності за інформацію, викладену у блогах. Це особиста думка автора.

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.